miercuri, 26 decembrie 2012

Tort aromat de sarbatoare

Anul acesta, de Craciun, am facut un tort cu dude si mure. Pentru ca aveam la congelator dude, puse asta-vara de la bunica din gradina, si pentru ca nu le-am folosit niciodata, am zis ca ar fi momentul sa vad ce gust au. Si pentru ca de mult timp tot vreau sa fac un tort, in care fructele sa nu fie amestecate cu crema, ci puse intregi, m-am inspirat din aceasta reteta, cu unele modificari. Mai jos este rezultatul :)


In continuare va prezint reteta pe care am folosit-o:

Blat:
  • 200g nuci (inmuiate in prealabil)
  • 10 curmale (sau dupa gust)
  • 50g fulgi de nuca de cocos (jumatate de cana)
  • 2 lingurite pudra de roscove (carob)
  • 1 lingura ulei de cocos (optional)
Crema:
  • 400g caju (inmuiat 8 ore)
  • 100g unt de cacao
  • 2-3 linguri miere (dupa gust)
  • 2 linguri pudra de lucuma
  • esenta de vanilie
  • apa
  • mure si dude (sau orice alte fructe aveti la indemana)
Topping:
  • seminte de chia
  • apa
  • 1 lingurita pudra de roscove (carob)
  • miere sau sirop de artar
  • mure, dude, rodie
De curand, am descoperit gustul pe care il da pudra de roscove ca adaos la blatul de nuci. Inca nu sunt obisnuita foarte tare cu gustul ei, dar in combinatia de nuci, roscove si curmale (sau miere), mi se pare ca are un gust foarte bun... usor crocant parca, si cu aroma de caramel.
Asadar, pentru blat, se proceseaza nucile in robotul de bucatarie. Este bine ca acestea sa fie inmuiate in prealabil (peste noapte, sau macar cateva ore daca nu); prin acest proces, sunt activate enzimele din nuci. Apoi se adauga curmalele. De aceasta data, am pus si curmalele la inmuiat in putina apa, taiate in bucati (astfel se inmoaie, si vor fi mai usor de procesat in robot). Apa rezultata poate fi folosita pe post de indulcitor (in crema de exemplu, sau pur si simplu poate fi bauta ca un suc).
Se adauga cocosul si pudra de roscove, se amesteca bine bine, pana aluatul prinde consistenta si este numai bun de intins in tava. La sfarsit, se adauga si untul de cocos topit pe baie de aburi; acesta ajuta la intarirea blatului. Blatul se intinde in inelul cu pereti detasabili (sau in orice alta forma de tort), si se da la frigider.

Pentru prepararea cremei, se proceseaza nuca de caju in robot pana se marunteste tare de tot. La fel ca si nucile, si caju-ul trebuie pus la inmuiat peste noapte sau macar cateva ore.
Mai departe, am adaugat apa (cat sa acopere nucile de caju). Se proceseaza in continuare pret de cateva minute, pentru a obtine o compozitie cu textura cremoasa si fina. Este prima data cand incerc acest procedeu, de obicei la crema nu mai era nevoie de extra apa. Dar am fost curioasa sa vad cum iese. E drept ca la sfarsit, am obtinut o crema cam moale, si din pacate nu mi s-a intarit pe cat as fi vrut, dar intotdeauna imi place sa incerc ceva nou, si chiar daca nu da rezultatele asteptate, consider ca am invatat ceva nou; sau poate doar mai trebuie sa incerc :).
In continuare, se adauga pudra de lucuma (voi detaila mai mult despre aceasta pudra in alta postare, deoarece am descoperit-o recent, si mi se pare ca da o aroma foarte placuta), mierea si esenta de vanilie, si se amesteca pana totul devine omogen si suntem multumiti de gust. Puteti pune mai multa sau mai putina miere, pentru a face o crema mai dulce sau mai putin dulce.
La sfarsit, se adauga si untul de cacao topit pe baie de aburi, si se amesteca in robot.

Pentru asamblare, se scoate blatul din frigider, si se toarna peste acesta jumatate din crema preparata mai sus. Apoi se adauga cu dragoste o ploaie de fructe, umpland din belsug suprafata tortului cu dude si mure, culese asta vara de la munte. Peste acestea se toarna apoi si restul de crema. Tortul se da la congelator pret de cateva ore, pentru a se intari crema, dupa care se muta in frigider si se pregateste topping-ul.

De data aceasta, am ales sa folosesc seminte de chia, pentru a crea glazura. Asadar, se pun cateva linguri de seminte de chia in apa la inmuiat si se lasa o ora, doua pana acestea se umfla, si obtinem o glazura gelatinoasa. Am adaugat apoi sirop de artar (sau miere) dupa gust, si o lingurita de pudra de roscove. Am adaugat aceasta glazura peste tort si am ornat cu fructele ramase si niste seminte de rodie. Am dat la frigider pana inainte de servire. Rezultatul? O multime de arome, si un tort consistent si sanatos. Va invit la o felie, mai moale ea asa, dar foarte buna, mai ales acum de sarbatori :)


Pofta buna!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu